måndag 2 februari 2009

Ledighet och hundträning


Jag är nu inne på min tredje lediga vecka! Härligt. Den första handlade om att ta igen sig från jobbet, det märktes tydligt för jag var mycket trött och sov ett par timmar om dagen, gärna före lunch. Den andra veckan började jag kunna göra saker, som att fixa med saker här hemma, förutom hundarna. Nu känner jag att jag kan koncentrera mig på vad jag vill. Som att läsa om hundens beteende och annat som Cesar Millan tar upp i sin bok. Eller fokusera på intensivträningen med Solo som handlar om att skapa lyckade hundmöten. Eller kanske meditation? Vet inte riktigt om jag behöver det, men det kanske skulle kunna vara något? Eller är mitt hundfokus tillräcklig meditation? Har du läst Millans bok? Vad tycker du om hans metoder?
.
Som jag ser det handlar meditation just om fokus. Att kunna stänga av yttervärlden, att lyssna inåt, att få kontakt med känslor osv. Det är ju precis vad som händer när Solo och jag är på promenad!!! :-) All min energi är riktad mot honom så att jag kan ge stöd i ett hundmöte när det kommer. Jag har full spaning runt omkring så att jag kan se om vi får ett hundmöte. Jag är beredd med de kommandon som han ska höra när vi möter hund. Jag känner efter om jag är nervös eller inte. Om jag är nervös måste jag stanna, andas och lugna ner mig. Vilka känslor har jag? Känner jag att "Solo och jag kan klara allt" eller är jag tvivlande? Om jag tvivlar kan det bero på att jag inte känner mig tillräckligt stark att möta utmaningen i ett hundmöte. Då tänker jag, ok, då kommer vi bli tvungna att gå åt sidan vid ett möte och inte tro att vi kan klara det hur enkelt som helst. Solo är nämligen mycket beroende just nu av mitt stöd i hundmöten. Stödet handlar om att jag MÅSTE göra/säga LIKA vid alla hundmöten. Att jag måste vara peppande och glad, inte krävande och tråkig. Kommandon måste sägas med iver och energi i rösten. Kommnadon som vi använder i hundmöten är "Nu går vi" (om vi har måste stannat först) och sen "framåt". Det är egentligen det enda. Beröm som han får är högljudda "bra". Vad vi gör är att vi hela tiden rör oss i hundmöten. Kan vi inte röra oss framåt i den riktningen som är tänkt (efter gångvägen eller stigen) viker jag av åt sidan och liksom lurar honom att "det här var planerat" (jag har makten att bestämma vart vi ska i ett möte) Han är hela tiden vid min vänstra sida. Köttbulle är belöningen då han visar att han tar kontakt med mig. RÖRELSE är det viktigaste i ett hundmöte (för Solo) så detta måste vi ha varje gång vi möter hund. Passivitet (kommandot sitt) vid möte bjuder till en större utmaning och är inte "naturligt". Sen när allt går smidigt (SNART, hoppas jag) är ju tanken att vi ska RÖRA oss förbi mötande hund. Varför då kräva av honom att sitta vid hundmöte? Solo är dessutom en rörlig och aktiv hund. Han känner igen rörelsemönstret vid hundmöten med köttbulle som beröm från utställningsträningen vilket är jättebra. Han älskar när man blir glad och då hoppar han och sprallar och vill leka med mig och det är så kul. Nästa steg blir att han ska klara hundmöten utan att bli så himla sprallig med mig :-)
.
Så just nu pågår ett intensivt arbete med Solo på hundpromenader. Vi för till och med statistik över hans hundmöten för att kunna se hur han lyckas eller misslyckas. Under en dag kan vi ha upp till 10 hundmöten. På en promenad kan det vara så många som fem möten. Är det lite eller mycket, vad tror du?
.
Snart måste Solo kunna klara av hundmöten. Håll tummarna att det vänder snart!
.

2 kommentarer:

Sofie sa...

10 hundmöten för mig låter mycket men vi bor också i en liten håla där vi ibland inte möter någon hund. Jag vill möta en massa hundar då jag också behöver träna hundmöten. Men jag tror att jag går på helt andra tider än de andra med hund här hemma. Vi måste också röra oss när vi möter hundar och de ska gå bakom mig för att då håller de sig lugna. Jag hatar när mötande med hund sätter ner dem för att de inte kan möta gående. Mina hundar tar det väldigt dåligt när en mötande hund blir sittande. De blir provocerade helt enkelt. De tycker att det är ett konstigt beteende. Ibland belönar jag med godis men mest kräver jag att de ska vara lugna med rösten.

Håller också på och läser CM bok men det går sakta. Men jag tycker att han nämner nyttiga saker.

Anonym sa...

Tycker också att sittande hundar är märkligt vid hundmöte. Antar att många brukshundar tränas på det viset. Precis, mina tre reagerar också starkt på sittande eller för den delen stillastående hundar. För att inte tala om de som ligger ner, som lägger sig ner mot sin ägares vilja liksom för att "lura" på oss när vi kommer. Det händer att labbar, golden gör just detta. Då är det klippt för vår del!! :-) Konflikten är ett faktum!
/Helena

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena