onsdag 4 februari 2009

Arroganta hundägare

Åh, vad jag håller med Katarina Wendelin och jag sympatiserar starkt med henne. Hon skriver i en insändare dagens DN (s. 27) om arroganta människor som har sina hundar lösa. Arrogansen består i att ställa sig ovan lagen om koppeltvång på hund, hänsynslösheten inför hundrädda människor och hundar, nedlåtenheten i att inte be om ursäkt efter att den lösa hunden antastat kopplad hund samt inte kommit på ägarens inkallning och oförståelsen för den andra parten i hundmötet när det gäller hunduppfostran.

Jag har flera gånger blivit utsatt för lösa springande hundar där ägaren inte haft förmågan/visat tillräcklig vilja att kalla in hunden. Jag måste då hantera ALLA hundarna i en situation som inte är hållbar alls då kopplade hundar och okopplade hundar inte är jämställda. Desstuom blir jag rasande på hundägaren sådana gånger att jag inte riktigt kan tänka klart. Det värsta är när jag vänligt men bestämt säger till ägaren att ta in sina hunda och jag får något spydigt svar tillbaka. Detta verkar numera höra till en regel än att det är undantag! Tro det eller ej! HUR i h....vete kan man inte be om ursäkt för att man utsätter medmänniskor och andra hundar för riktigt knepiga situationer, där hundar skäller, far omkring, drar i mig, morrar, busar, hugger, hoppar....osv. JAG FATTAR INTE DET!

Ofta innebär det för mig, som tränar intensivt med att skapa goda hundmöten, liksom för K. Wendelin att man måste "börja om" med sin hund efter ett kaos-möte med lösa hundar. Solo är väl inte rädd för andra hundar, som K. Wendelins hund är, men han är ju så otroligt glad och social och vill träffa alla han möter. Han kan inte få träffa andra hundar på promenader så länge han inte vet hur det ska gå till. Samma borde gälla för lösa hundar, om de ska vara lösa måste de veta vad som gäller vid hundmöte.

Tänk om människor kunde försöka förstå att andra inte har det så lätt med sina hundar! Att andra människor vill vara med och påverka sina hundmöten, att varje promenad är ett träningspass och att andra har rätt till sin "privacy"


.

3 kommentarer:

Sofie sa...

jag håller helt med dig hur f......n tänker folk igentligen. Kommer inte hunden på inkallning ska den inte vara lös i områden där det finns andra hundar. Då kan man ha den lös i skogen ifall man måste. Sist höll jag på att bli skogstokig men jag bet mig hårt i läppen för jag orkar inte bli osams med personer i närområdet. Jag ger mig ut och går med mina tre hundar. en lös hund kommer som en kanon mot oss och ägaren ropar lite slappt på hunden. Jag ser inte ens ägaren som den befinner sig runt husknuten. Där står jag med tre galna tjejer som skäller och vill hälsa. En höglöper och den lösa hunden var en hane. Jag tackade då min lyckliga stjärna att han inte vågade gå fram som de skällde som besatta. Jag ropar att jag har en som höglöper men ingen skyndar sig. Hon ber inte ens om ursäkt sedan. Stryk stryk skulle hon ha haft för jag hade kunnat få en väldigt besvärlig situation ifall han hade vågat sig fram

Anonym sa...

Fy 17! Det var nog det värsta jag har hört. Precis, det är ju också VERKLIGEN en anledning att hålla sin hund i koppel - för att skydda en tik i höglöp. Stackars dig.

Anonym sa...

I UNT-lördag finns en insändare av Jenny Eriksson som pratar om precis samma sak - nonchalanta hundägare som inte borde få ha någon hund alls eftersom dom inte tar något som helst ansvar för varken sin egen hund eller andras, visar inget omdöme eller respekt!

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena