onsdag 17 september 2008

Solo ratar laxen!

Snilleblixtar är bra! Särskilt om de kommer när de som mest behövs! Denna kom lite för sent, tycker jag - vi byter foder!

Solo har ju haft svårt att äta under en tid. Det här har tagit mycket energi och tid av mig i form av grubblerier. Jag har funderat kring matrutiner och har gjort ändringar där, jag har funderat kring tillsatser i maten och gjort ändringar där och jag funderat kring maktaspekten med maten - och gjort ändringar där! Men vad jag inte har sett (om nu detta verkligen är lösningen!!!) är att han faktiskt inte giller Purina lax och ris! Han spottar ju ut själva foderkulan ibland och rensar bara det goda i maten! Han har också tidigare en gång ratat kokt fisk med ris (han hade dålig mage under några dagar och fick gå på diet). Då tyckte jag det var mycket märkligt. Jag bytte till kyckling och ris och han åt kyckligen men spottade ut riset! Nu när han får smaskigt kvällsfika och mellanmål ibland är det ju bara digestive-kex som duger, vitt bröd är äckligt - han spottar ut det (men slickar i sig smöret)! Alltså, det är ju nästan så jag kan bli arg, VILKEN KRÄSEN KILLE JAG HAR FÅTT! Och sen är det ju bara att skratta åt det hela! För jag menar, för mig gör det inget, han får vara hur kräsen som helst, bara han är nöjd med det han äter och lägger på sig som han ska! Nu får alla killarna Purina Performance istället med kyckling och ris. Solo verkar vara mycket nöjd! Håll tummarna att det håller i sig! Och Mellon och Lusse verkar inte ha något emot det! :-)


.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mina hundar är inte heller så förtjusta i ris. När Maysan hade sina dåliga veckor eller månader med sin mat så hade vi stora problem tillsammans. Jag försökte få henne att äta och hon vägrade och jag grinade. Försökte smaska till maten och hon rensade. Nu har jag lagt ner det där för det får mig att må så himla dåligt och henne med. Vi har nu en bra matrelation till varandra. Äter hon inte så blandar jag i burkmat eller pölsa i maten. Det måste vara nått som binder samman maten för annars rensar hon. Men nu har jag fått bästa medicinen tror jag och det är en Anka. Sedan hon kom in i huset så äts all mat upp utan tvekan och alla mår toppen :)

Anonym sa...

Glömde tillägga att Maysan gillade inte heller lax och ris har testat. Inte ens Astrid var överförtjust i det.

Anonym sa...

Solo’s kullbröder i Finland har också haft svårt att äta. Visst beror det på åldern. Riemu äter nästan allt, men blir lätt uttråkad med torrfoder ): äter duktigt då och då…

Grattis till Solo’s första cert!

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena