tisdag 23 september 2008

Hundkurs med start 18 okt


Solo ca sju månader (oktober förra året) Titta, han kan sitta! På begäran! :-) (han kan en massa mer nu faktiskt. Synd att han inte visar det när det gäller ibland!)

Nu har vi hösten planerad för hundkurs! Sex lördagar mellan kl 12.00 och 13.00 ska Lusse och Solo gå unghundskurs för Kicki Renlund http://www.hundkurs.se/index.htm med start 18 oktober. Solo missar tyvärr första tillfället då han är i Skogås på utställning men det ska nog inte vara någon större fara. Lusse får gå själv första gången!

Både Solo och Lusse har gått kurs för Kicki förut. Hon är en fantastisk instruktör som verkligen enbart arbetar med mjuka metoder. Hon är IMMI-ansluten och hennes verksamhet ingår i Hundens Hus http://www.hundenshus.com/ Jag hoppas att hon kommer att ge kurser länge än.
Jörgen ska träna med Lusse och jag ska träna med Solo. Det blir utmanande med Solo. Vi har flera saker som vi ska få ordning på när det gäller denna lilla buse! Det första som vi ska arbeta med är hundmöten. Han klarar hundmöten väldigt dåligt och även om vi har tränat och tränat och tränat så ser vi ingen större skillnad.

Två olika metoder har använts. Den ena är att, då mötande hund närmar sig, BACKA så att han sätter sig, BLOCKERA, så att han inte ser den mötande hunden, för då blir han skällig och vild och sen BERÖMMA för att han sitter, är lugn, tittar på mig och inte skäller och hoppar som en rabiessjuk. Den andra metoden är att, när mötande hund närmar sig, börja busa, få honom att följa, bjuda på godis för att han har fokus enbart på mig och helt enkelt i lekande stund passera den mötande hunden. Problemet med båda metoderna är att han hinner elda upp sig! Då blir det skäll och hopp och helt okontrollerat. Det är som om att han inte vill att det ska fungera! Då tänker jag att han antingen har råkat ut för felinlärning någonstans under processen eller att han helt enkelt inte har respekt för mig tillräckligt. Eller, vilket också är helt tänkbart att han känner att jag blir spänd vid ett hundmöte och att han då genast axlar ansvaret att försvara oss båda och blir en "rabieshund". Ja, det kan ibland kännas som att han beter sig som en galning. Nu har det gått så långt att jag börjar oroa mig för faraohundens rykte här i området. Hmmm, inte bra! :-(

Nu hoppas jag att hundkursen ska lösa en hel del, att vi kan ta del av andra sätt att hantera hundmöten och att Solo ska få social träning. För Lusses del handlar det mycket om kontakt och att hantera andra hundar också, men av helt andra anledningar än Solo - Lusse är ju fortfarande lite blyg och reserverad i sina hundmöten! :-)

.

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena