tisdag 19 augusti 2008

Solos hormoner


Inatt blev det inte många timmars sömn, kanske två till tre. Solo hade ständiga behov, av att gå ut och kissa och dricka vatten. Ibland på nätterna har han också behov av nytt täcke i bädden då "han läcker". Det hade han dock inte inatt. Men jag är så trött idag...

Solos kiss-problem har funnits ett tag men det har liksom förändrats över tid. Det började i midsommartid med läckage från snoppen och han putsade sig mycket och ofta, mest troligt för att det besvärade honom att det droppade. Det här hände ofta när han sov så att det blev blött på täcket.

Efter pensionatvistelsen (som vi ju vet inte var positiv) handlade problemet mer om en enorm törst efter vatten och problem med att tömma blåsan vid vissa kissningar, ibland gick det dock bra och misstankar om muskelspänning och infektion verkade då inte rimliga. Upp och ner med kissandet helt enkelt men ofta och ibland mycket och länge. Misstankar om diabetes var starka.

Solo fick inte någon diagnos efter undersökning på Ultuna, det är inget fel på honom. Varken urinprov eller blodprov visade på några brister, infektioner eller dylikt. Det var ju otroligt skönt att få bekräftat att han INTE ÄR SJUK. Då blir vi kvar med tankar om "sociala problem" eller hormoner. Han är ju en känslig kille som jag tror lätt kan fixera sig vid saker om ett beteende förstärks. Och visst, vi har haft litet tålamod ibland! Jag lovar att jag har morrat när han väcker mig varje timme för att han vill gå ut och kissa eller gå och dricka vatten.

Ja, det har också hänt att han har kissat inne, men inte på natten utan vid andra tillfällen. Då ser det ut som han inte har kunnat hålla sig. Men han har inte sagt till att han behövt gå ut. Och det ser inte ut som en markering heller. Ologisk är han också på det viset att han inte alltid efterfrågar vatten. Han är alltså inte på jakt efter vatten som en besatt, eller för den delen diabetessjuk.

För mig är Solo just nu ett mysterium. Jag tror att han har en ojämn könshoromonbalans, därav problemen med snoppen, kisseriet och att han ska ut hela tiden. Det märkliga är att han inte vill gå ut och snoka när han väl kommer ut. Han propsar inte på det utan kissar bara och följer sen villigt med in igen! Han visar inte de typiska hanhundstecknen. Mellon hade ju låg aptit, pep för att han ville gå ut och "jaga tjejer" med mera. Lusse har markerat en del inne och snokar mycket när han är ute MEN Solo är så subtil.

Solo drack under noggrann vattenmätning 5,7L vatten under två dygn. Normalt är 2, 6L berättade veterinären på Ultuna. Nu vet jag att just dessa två dygn var extrema för han hade haft restriktioner före det. Vet du hur mycket din hund dricker?

Jag tar tacksamt emot tips om hormonstinna, pinkande hanhundar. Hur gör man? Jag vill ju så gärna att Solo ska bli sig själv igen och må bra. Det här är ju så besvärligt för honom, lilla "Snoten".

1 kommentar:

Anonym sa...

"Jag tar tacksamt emot tips om hormonstinna, pinkande hanhundar"

Du och jag verkar ha samma intressen! Jag gillar en välutrustad hanhund som kissar på mig. Om du vill kanske vi kan ta en hundpromenad o deal åsikter, erfarenheter?

Kjamiz, Gunilla

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena