lördag 16 augusti 2008

Hösten är nog här nu...

...åtminstone känslomässigt. Jag har jobbat en vecka, inte hela dagar, och hundarna har gått in i en vardagslunk igen. Vädret har hjälpt dem att göra det. Idag lördag ville de inte gå upp förrän vid tio! De kände att vädret var lite ostadigt. Och det gjorde ju inget! Det finns inget mysigare än att dricka kaffe, läsa tidningen, lyssna på och radio och äta frukost läääänge på en lördag! Nu har vädret spruckit upp lite och det kanske inte alls blir en slö regndag för killarna. Kanske går vi ner tilll rastgården på em och låter dem få springa och busa lite.

Mellon ska under hösten få cykla en del och komma iform efter sommarens "svullande" hos hundvakten! :-) Jag cyklade med honom igår till affären och gissa om han blev glad för det?! Han älskar att cykla och att få göra något alldeles själv med matte. Fast han är lite tung (fniss) kutade han på rätt bra. Lite sett från ovan påminner han en aning om en köttförslimpa! :-) Vi ska nog kunna jobba fram en midja på 5-åringen igen! Ha, ha! I alla fall innan det är dags för HUND 2008!

Solo och Lusse behöver social träning, kontaktträning och "matträning". De behöver äta mer och även fast annat intresserar dem. Maten måste avdramatiseras och inte vara en maktfaktor, varken mellan mig och hundarna eller hundarna sinsemellan. Jag har också bestämt nu att Solo endast får torrfoder uppblött med lite burkmat i. Inga andra smaskiga tillsatser. Han kan faktiskt äta ändå! Det är bättre att ge honom "nattmackor" och andra feta mellanmål för att han ska gå upp i vikt. De ska också få gå lydnadskurs nu under hösten! Det blir roligt!






Så här mysigt kan man ha när det är regnrusk ute!


.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Små nattmackor och frukostbitar lägger sig bra på figuren har jag märkt hos hundar. Sambon var ett tag så bra på att mata i så jag fick säga stopp. Maya hade inte längre någon midja hihihi men nu är den borta taxformen. tack och lov men det tog ett bra tag.

Roligt att ni ska gå på kurs det är ju jätteroligt. Jag och Astrid gick en spårkurs i våras och det var så roligt.

Anonym sa...

Usch ja, det är jobbigt när de inte vill äta. Tage var sådan fram tills han var 4-5 år. Du anar inte hur mycket uppblött torrfoder vi slängt. Periodvis hade vi också burkmat iblandat. Som extra belöning fick han leverpastejmacka om han åt upp. Nu äter han i princip alltid upp men traditionen med mackan är kvar och de andra två matmostrarna ska ju ha de med (fast de får dela en macka på tre). På kvällen får de "aktivitetsben" som vi stoppar godis i och då kan man ju välja kvantitet och fetthalt efter individ.
Ha det bra och Lycka till!
Kram från Ingrid o kräsna Tage o matvraken Elsa o Vilda

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena