måndag 21 september 2009

Solo och hundmöten


Solo har blivit så duktig på hundmöten! Idog träning verkar ge avkastning nu. Underbart! Bara från idag har jag två riktigt bra exempel på att Solo börjar bli trygg och duktig i mötet med andra hundar. När vi var ute på morgonturen råkade vi ut för två lösa hundar som kom som två projektiler bakifrån. De hade lämnat sin husse långt bakom sig och brydde sig inte det minsta att han ropade på dem. De skulle fram till Solo. Som tur var visste jag vilka hundar det var. Två harmlösa tikar. De tänkte inte äta upp oss utan ville bara fram och hälsa och nosa. Så jag behövde inte bli rädd. Solo blev väl alldeles paff över att de kom rusande emot oss så han stod lugnt kvar, lät sig bli undersökt och fick också chansen att undersöka dem. Sen drog de tillbaka till sin husse. Då reagerade Solo med skutt och skäll men han gick rätt snabbt att få kontroll över och vi kunde lugnt knalla vidare.
På kvällsturen mötte vi en liten hund, inte så tuff utmaning med andra ord. Helt plötsligt, efter att jag tagit in Solo vid min vänstra sida, "duddar" han mig i sidan och pockar på godis. Han tar alltså aktivt kontakt med mig och visar att han tänker sköta sig och att han vill ha sin belöning för det! Jag blev alldeles förvånad! Och full i skratt. Och visst fick han godis och vi kunde lugnt gå förbi, båda glada och stolta över att vi klarade ett hundmöte på ett strålande sätt. På det sätt som var tänkt från allra första början. Min duktiga Solo!
På bilden träffar Solo en ung borzoi-tik på stranden på Öland. Och det är bara bus i Solos kropp! Kul!
Förresten är han helt bra i magen nu efter diarré i några dagar. Canikur gjorde susen. Visst är han lite tunn nu men det kunde vara värre. Nu laddar vi för den trevliga Ålandsutställningen i helgen!
:-)

1 kommentar:

Ingrid Paulsson sa...

Härligt! Du är jätteduktig som tränar och kämpar på! Lycka till på Åland!
Ingrid o vovvar

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena