tisdag 15 september 2009

Solo hos veterinären

Igår förmiddag var jag med Solo till veterinären, Hellströms veterinärpraktik, för han skulle lämna blodprov på rabiesvaccin. Jag hade bokat tid för lugnande spruta och blodprov men inte tandskrapning. Det fick vi dock också tid för när Solo ändå var under påverkan av den lugnande sprutan. Det var bra. Men vilket sjå för lilla Solo att gå till veterinären! Jag vet ju att han avskyr det och han stressar snabbt upp sig när han kommer dit. Det var med nöd och näppe som jag fick honom över tröskeln till att börja med. Som tur var fick han den lugnande sprutan i baken. Jag tror att han blev lite överraskad av det. Det hade varit svårare att ta den i nacken. Ja, han gillar verkligen inte sprutor och avskyr att bli fasthållen och övermannad.

Så småningom började sprutan verka och han segnade ihop på golvet. Sen fick han vadd i öronen och en ögonbindel för djur som bedövas får tydligen förstärkta sinnen och de kan höra och se fast de är avslappnade i muskulaturen. Sen var det dags att flytta honom. Trodde vi! Men då ville inte Solo vara med längre och fick plötsligt full fart, han skulle krypa av båren, stackaren. Sprutan hade alltså inte tagit tillräckligt, så han fick en till. Jag led med honom. Det lustiga var att jag inte blev det minsta förvånad att han tänkte fly fältet. Det är typiskt Solo. Fast han är bedövad så är han envisheten själv och vägrar att bli undersökt! Men det var ju skönt att det räckte med två sprutor. Därefter togs blodprov och tänderna blev putsade! Gissa om de skiner nu?! Strålande med tanke på stundande utställning på Åland. Det är bra att vara alert när man är hos veterinären och många veterinärbesök ger erfarenhet. Djurvårdaren tänkte raka hans ben för att ta blodprovet. Nej! sa jag. Kan ni inte göra det utan att raka? Då fick veterinären komma sa djurvårdaren och veterinären gjorde det hur lätt som helst, på ett annat ställe på benet. Vilken tur att djurvårdaren inte rakade. Ibland undrar jag om de vet vad de håller på med!!? Faraohunden har inte mycket päls och väldigt ytliga och tydliga blodkärl. Varför raka? Det gjorde de inte på Lusse när han var på Ultuna senast.

Solo var inte sig själv under resten av dagen och såg bedrövlig ut. Det tog rätt lång tid för honom att kvickna till efter sprutorna och efter det "hemska övergreppet". Men idag mår han bra! Fast magen är fortfarande inte i form så nu blir det mer kyckling och ris. Jag använde potatis förut men i morse gick det hur bra som helst med ris väl mixat med kyckling. Det är bra med matberedare. Man bara kör ihop allt och det är ju bra att riset smakar kyckling efter att ha långkokats ihop.

Håll tummarna att Solo blir bra i magen denna vecka så att han inte tappar hullet inför Åland nästa helg 26-27 sept. Och utställningen är på söndagen, eller hur Sofie?


:-)

3 kommentarer:

Joakim sa...

Hej. Du far val ta o lagga ut bilder pa de senaste familjemedlemmarna oxa. Jag vill hoera om Love's besok hos veterinaren oxa :) /J

Helena svara Joakim sa...

Nu är ju detta en hundblogg... ;-)

Sofie L sa...

Ja utställningen är på söndag! Visste inte att du hade sådana problem att ta Solo till veterinär så han måste ta lugnande för att ta ett blodprov! Stackars liten.
Hoppas magen är helt bra nu. Inez hade en släng av infekterad mage nyligen men är iaf helt bra igen.

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena