måndag 24 augusti 2009

Solo champion i Vallentuna!


Thoho! Äntligen har Solo blivit champion! Så roligt och så skönt! Och jisses vilken överraskning! För jag trodde aldrig att det skulle gå vägen. Dagen började bra med god uppvärmning hemma med cykling. Han verkade vara på bra humör och solen sken från en klarblå himmel. Vilken tur vi hade med vädret! :-)



Men innan vi skulle in i ringen pendlade han från att vara lyhörd på mig till att vara helt spattig och okontaktbar. Jag var ärligt talat på vippen att hoppa över att ta in honom i ringen! Ja, jag menar verkligen att beteende är en STOR del i detta med utställning. Beteende och temperament bedöms också i ringen och en tosig på gränsen till galen hund brukar inte accepteras av domare. Men tro det eller ej, någonstans ifrån fick jag kraft att "vända" honom och få honom med mig i samarbete. Vi äntrade ringen och jag var mycket nervös. Domaren mötte honom på ett fint sätt och kunde lätt gå över honom. Tack för det! Sen skulle jag springa med honom på diagonalen och hör triangel, men jag hann korrigera mig och satte kurs rakt fram och sen fram mot domaren igen. Solo var ensam i sin öppenklass.
Först hade jag honom stående som en schäfer framför domarbordet, dvs riktigt fult med baken lågt. Som tur var ändrade jag honom och kunde friställa när jag slappnade av. Så här fint kan man visa Solo! Vi fick en etta med CK! Då skulle vi in i bästa hane igen mot två championhanar och en hane från juniorklass. Det var alltså konkurrens om certet. Nu var jag riktigt nervös....

Här visar Solo avslappnat rörelser framifrån.
I tävlan om bästa hane var han svår att få ordning på. Han hade ju hundar både framför och bakom sig. Då kunde han inte riktigt springa särskilt avslappnat. Domaren var snäll och gav mig en andra chans att springa ett varv, tack och lov för det. Jag tog chansen, fick kontakt med Solo och vi sprang avslappnat ett varv själva. Efter det placerade han oss som trea efter en championhane. Jag trodde inte att det var sant. Jag hann tänka att domaren har gjort fel, snart ber han mig flytta mig en gång till, dvs till den sista platsen i linjen. Men nej, vi fick stå kvar, ta emot certet och en championkram av domaren. Det var så han sa, "då är det läge för en championkram". Himla trevligt!

Solos kritik i sin helhet:
"Utmärkt könsprägel. Mycket vacker hund. Bra ögon. Utmärkta öron. Bra haka. Flott hals. Bra överlinje. Bra kors. Lång bröstkorg. Sunda ben och tassar. Lång linje. Trevliga breda lår. Rör sig utmärkt med bra parallellitet. Utmärkt hårlag. Vit svanstipp. Visar sig väl".
Tack Madelene för stöd och peppning! Jag är så glad att jag visade honom själv denna gång! ;-)
Självklart åker vi till Öland om några helger och sen är även Åland anmält och klart! Så att ni vet! Gissa om jag ser fram emot de utställningarna!?
:-)

10 kommentarer:

Ingrid Paulsson sa...

Stort GRATTIS till dig Helena och Solo!!! Härligt - han är en värdig Champion!!
Kram Ingrid o Tage o Elsa o Vilda

Emelie sa...

Grattis till championatet!!!

Sofie L sa...

Och Solo fick ta championat på sin "hemmaplan" i Vallentuna :) Grattis igen!

Sofie sa...

Grattis grattis igen till Solis championat. Ska bli kul och se hur han går i championklass.

Massor med kramar från oss

mojes sa...

Jättestort grattis!

Efter mycket jobb har du fått lön för mödan - det är du värd Helena - Solo är en toppenvovve på så många sätt och du visade honom med värdighet!

Kramar till er båda
Mormor

Magda sa...

Grattis till certifikatet!
Kram till er alla ifrån oss i Sandviken!

Jörgen sa...

Så glad och så stolt! Duktig Solo och minst lika duktig matte;)Ni gjorde det så himla bra i Söndags.

Madelene sa...

Grattis till championatet! Nu behöveör du ju inte vara nervös längre och då kommer det att gå ännu bättre! Bra jobbat!

Sandra sa...

STORT grattis till championatet! Ja sa ju att det inte satt långt bort :D Nu kan du och jag slappna av inne i ringarna och kanske låta våra underbart vackra hundar komma till sin rätt :)

kram!

Lotta W sa...

Grattis till championatet!!! :D
//Lotta

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena