måndag 17 maj 2010

Laddning inför helgen

Nu pågår förberedelser och laddning inför helgen då det bär iväg upp till Sundsvall! Både Lusse och Solo ska ställas ut på dubbla utställningar. På lördag är det SvVK och på söndag är det SKK för båda hundarna. Det blir himla spännande! Solo är ensam faraohund på lördag men har konkurrensav Qiwi på söndag (detta har en fågel har viskat i mitt öra). Lusse har konkurrens av 38 hundar på lördag och av 32 på söndag. Lite skillnad, eller hur?

Mamma följer med och håller sällskap. Hoppas att hon även kan vara till någon nytta? ;-) Övriga familjemedlemmar blir kvar hemma, dvs Jörgen, Love och Mellon.

Cykeln ska med på biltaket. Just nu känner jag att jag är helt beroende av cykeln då Solo mår så bra av att cykla. Han kommer ner i varv, får sträcka ut i sin fulla längd i trav och tränar kontakt med mig. MEN - det här är på kända marker jag talar nu. När han kommer upp till Sundsvall kommer han helt säkert ha väldiga problem med ovanstående positiva konsekvenser av cykling. Så jag MÅSTE köpa en cykelhjälm i veckan! Solos cykelerfarenheter består av detta:
- matte börjar försiktigt och cyklar med Solo fram och åter på vägen vid åkrarna
- matte blir styv i korken (då Solo visat att han minsann KAN cykla) varpå hon tar honom på en äventyrscykling (7km runt en del av bygden) Solo är på hugget hela tiden men matte håller stånd tills Solo inte kan kontrollera sig längre utan drar efter en katt! Matte flyger av cykeln! Slår i armen, ryggen, knäet (jeansen går sönder) och dessvärre huvudet! Oj, oj, tur att jag inte slog ihjäl mig! Och tur att vi inte hade långt hem för vi gick resten av vägen.
- matte nöter med Solo på vägen vid åkrarna fram och åter. Vad som är bra med detta? Inget äventyr! Tråkigt. Bra motion. God kontaktträning. Inga större risker för olycksfall. Skönt...

VÅGAR DU CYKLA MED DIN HUND? (faraohund)

Hur som helst, cykeln ska med upp till Sundsvall och jag SKA cykla med galenpannan Solo innan utställningen. Jag hoppas att han kommer att sköta sig hyfsat dessa utställningsdagar och att jag inte ska behöva lägga in mig på Spa med massage en vecka efter :-) Jag hoppas också att vi ska ha roligt, han och jag, och att han får ett "genombrott" dvs att han kan acceptera utställningssammanhanget och att ha andra hundar runt sig hela tiden.

Lusse är jag ju som det märks inte det minsta bekymrad över... Han kan man ju ha lös vid sidan om man skulle vilja det. Min Lusse-ängel :-) Tänk om Solo kunde se och lära sig av dig! Vad mycket lättare livet skulle vara.


:-)

1 kommentar:

Sofie sa...

Va är det inte fler anmälda. Fattar ingenting. Men du då kommer jag att hålla tummarna stenhårt för att det kommer att gå super för er. Ha en bra helg och jag hoppas att ni får solen med er :))

PS Jag cyklade förr med båda Maya och Anka samtidigt. De var helt galna men jag lever fortfarande. Men en hjälm tror jag är ett bra köp.DS

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena