torsdag 14 maj 2009

Vaccinationer

Idag har Solo varit hos veterinären för att få ett par sprutor vaccin, mot kennelhosta och rabies. Annars kan han inte tävla nästa helg i Österby! :-) Och han kan ju bli väldigt sjuk om han får kennelhosta. Det är för övrigt en sjukdom som jag vet väldigt lite om. Kanske värt att ta reda på något om den. Men jag vet att den är väldigt smittsam. Solo avskyr verkligen att få sprutor och blir rätt stressad av att bli trängd av obekanta vuxna. Men han var jätteduktig idag hos veterinären och tolererade hyfsat bra att ta vaccin i näsan och i nacken.

Vaccinet i näsan i form av spray var mot kennelhosta. Det är en ny form som tydligen ska vara mer effektiv än den vanliga i sprutform. Sen fick han en spruta mot rabies. Egentligen skulle han ha fått den i september förra året för att upprätthålla skyddet mot rabies. Men jag missade den sprutan och nu måste vi gå genom hela proceduren igen med blodprov om 120 dagar och analys av blodet för att vara säker på att han har skyddet i kroppen. Annars kan vi inte resa utomlands om vi skulle vilja det framöver. Jag har räknat ut att vi hinner få svar och bekräfelse på blodprovet innan Eckeröutställningen. Med några dagar! Vilken tur! Puh. Om vi vill åka dit alltså, i september.

Med tre hundar är det otroligt mycket att hålla reda på med vaccinationer. När ska vem vaccineras? Mot vad och varför? Vilket fabrikat på vaccin är bäst? Ja, numera ändrar veterinärerna ofta vaccin beronde på priser och leverantörer. Vissa veterinärer beställer också sitt vaccin direkt från utlandet medan andra inte gör det. Det leder till att hundar vaccineras olika beroende på veterinär. Samma typ av vaccin ger ofta skydd under olika lång tid. Det kan vara knepigt att hålla reda på. Det gäller verkligen att kolla olika fabrikat, fråga veterinären, för att se hur länge de håller. Exempelvis för rabiesvaccin finns Rabisin som man måste uppdatera varje år i jämförelse med Nobivac som uppdateras vart tredje år. Under en tid har jag pendlat mellan att besöka Ekeby veterinärpraktik och Hellströms veterinärpraktik men nu har jag bestämt att hålla mig till en - Hellströms. De verkar vara mer "up to date" där och är mer kunniga. Dock är djurvårdarna riktigt dåliga så man får göra allt jobbet själv med att hålla hunden när sprutan ska ges och så vidare. De verkar inte kunna närma sig hunden på ett naturligt sätt utan dyker bara rakt på. En hund som Solo accepterar inte det.

Men nu är Solo i alla fall vaccinerad och klar inför utställningen i Österby nästa helg! Det känns skönt.



:

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena