onsdag 27 maj 2009

Solo i Österby

Något sent kommer uppdatering om Solos delaktighet i utställningen i Österby i helgen som var. Solo och jag åkte dit i ett ohotat regnväder. Det fanns ingen tvekan om att vi skulle bli tvungna att värma upp och tävla i regn. Trist med regn men positivt med värmen, för det var inte så ruggigt kallt som det kan bli. Solo hade täcke på för att inte bli blöt. Jag hade "gympaskor" som blev genomblöta! Men underlaget var bra i den nedre delen av herrgårdsparken där ring 22 fanns som Solo skulle tävla i. Det fanns också hyfsat gott om utrymme att värma upp. Men uppvärmningen för Solos del handlade här om att acceptera alla andra hundar som också var på plats. Han var redan väl uppvärmd från cyklingen hemma på morgonen. Det var bra att vi cyklade för han spänner sig så lätt när han blir upphetsad och då åker ryggslutet upp och han ser lite hög ut i bak. Det är för att han helt enkelt går på tå! Så glad och galen kan man bli, när man heter Solo! :-) Men när Sofie (Lönn) som så snällt ställde upp som handler åt Solo tog hans snöre och sprang några meter såg vi att hans bakställ så helt fint ut. Det var gott att se innan det var dags för tävling. Jag kunde pusta ut och vara nöjd med de föreberedelser jag hade gjort. Solo var också badad dagen före, hade fått klorna klippt och tänderna någorlunda skrapade. Så det enda jag kunde påverka i uppvärmningen var hans uppspelthet. Det funkade ganska bra. När Sofie tog över honom hade jag lyckats få ner honom i varv hyfsat bra. Det jag fokuserade på var att avleda honom utan att stressa och att låta honom skälla utan att markera mot det. När han visade uppmärksamhet mot mig fick han beröm. Jag satsade på att prata lugnande, smeka honom och få honom att följa mig i mina rörelser. Läge att busa var det inte! :-)

Bedömningen av faraohundar började kl 9.00 och om jag inte missminner mig så var det tre hanhundar (inkl Solo) som tävlade om cert. Alla tre fick CK men Solo blev utan certet. Han klarade sig dock bra i den enskilda bedömningen men ville inte riktigt visa sig och stå stilla i tävlande om Bästa hane. Vi fick en fjärde placering. Kritken var det dock inget större fel på. Han fick enbart positiva ord av domaren, bla "excellent mover" vilket jag är mycket glad över! :-)

Tack Sofie för att du visade honom, min knasiga, galna och glada Solo. Det var intressant att se att han var så "mammig". Det trodde jag inte. Han sökte efter mig hela tiden så jag var tvungen att stå i hans blickfång när han var inne i ringen för att han skulle kunna koncentrera sig!



:

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena