måndag 6 oktober 2008

Solo BIR och BIG-3!!!!

Igår hade Solo en mycket lyckad förmiddag i Jälla Ridhus på inofficiell utställning mycket väl arrangerad av Uppsala Cocker-klubb! Vi var på plats kvart i åtta och det var hans tur i ringen kl 9.15. Gissa om det var nyttigt för honom att vara en av de första hundarna i ridhuset! Han hade mycket gott om tid på sig för att vänja sig vid miljön och ta in alla intryck och acceptera alla hundar och hundmöten. Han var jätteduktig! Vi tränade inte mycket utställning före, varken uppställning eller trav. Jag höll honom varm ändå och tänkte att det viktigaste är att inte stressa utan att "bara vara". Det blev helt enkelt mycket lydnadsträning istället, precis som det var planerat.

Såklart var Solo ensam i rasen. Han blev BIR med HP och fick sedan tävla vidare i gruppen. Det var relativt god konkurrens från samtliga raser och det var många hundar som inte fick tävla vidare i gruppen. Solo placerade sig på en god tredje plats efter en isländsk fårhund och en basenji, båda tikar.

Domaren Erna-Britt Nordin var helt fantastisk och en dröm för Solo som har flera dåliga domarerfarenheter. Hon mötte honom med det finaste förhållningssättet och han slappnade av helt och hållet och liksom vax smälte i hennes händer. Hon fick känna på honom och undersöka tänder och han stod helt stilla.

Så här lyder hela kritiken:
"Fint format huvud och välställda bra öron, vacker blick, bra bett, fin hals, bra rygg, bröst, ben, vinklar och tassar. Tät fin päls. Rör sig m mkt bra steg. Vänlig".

Nu känns det riktigt bra inför Sundsvall och Skogås även om jag vet att varje utställning är en slitsam och jobbig upplevelse. Tyvärr är vi ju inte där än att vi kan slappna av och ha det trevligt utan det är ju bara att kämpa, kämpa, kämpa som det handlar om. Förhoppningsvis lugnar han ner sig snart.

Vi är i alla fall riktigt nöjda efter gårdagens resultat! :-)


.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis! Fortsätt kämpa på, du ska se att allt bara blir bättre och bättre. Måste också bara säga att Mellon är Jättefin!!!
Kram från Skåne, Ingrid och hundarna

Anonym sa...

Grattis grattis till resultaten och att det blev en lyckad erfarenhet för honom. :)

Nu längtar jag till Skogås. Ska bli roligt att träffas igen :)))

Anonym sa...

Åh GRATTIS!!! Klart det kommer att gå kanon i Sundsvall! Vi hejar på. Nu har jag skaffat mig en blog som skall funka.o)Primus skall få synas där minsann. Kram, Paula

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena