onsdag 11 juni 2008

Festen har börjat!



2-0 till Sverige igår i öppningsmatchen i EM! Wow! Grekland var bleka i jämförelse. Nu blir det spännande på lördag minsann!

Jag kunde inte hålla mig igår utan köpte en mössa och en keps! Fjantigt, jag vet. Men jag tyckte faktiskt att både mössan och kepsen var snygga, användbara och sköna. Nu har jag dem för att visa mitt support. I sommar har jag dem för att visa att jag kommer från Sverige, när jag är i USA! Patriot? Jag? Nej, inte en chans!

Jag tycker att det är ganska intressant att de enda likheter jag kan se hos spelarna i det svenska landslaget är att de är riktigt duktiga spelare samt att de innehar svenskt medborgarskap. Det har jag förstått är kriterierna för att bli uttagen till Lagerbäcks-truppen. I övrigt kan jag enbart se skillnader! You name it; hårfärg, ögonfärg, ålder, erfarenhet, antal mål, antal landskamper, kulturell bakgrund, religion (gissningsvis) sexualitet (ganska troligt, eller?), dialekt med mera. Det enda som saknas som skulle bidra till ultimat mångfald är kön! Var är tjejerna? Visst är det intressant? Särskilt när vi tittar på hur det ser ut annars, i vardagen, när det inte är landskamp på gång. Då spelar inte nationalitet någon roll utan då kan man som (manlig) fotbollspelare ingå i vilken klubb som helst om man uppfyller kriterierna ovan på ett nöjaktigt sätt. Åtminstone några av kriterierna. Jag tror att olika klubbar har olika önskemål. Återigen variation, eller hur?

Nåväl, hur som helst, Magnus Hedman sa igår i rutan att han är "stolt att vara svensk", vad innebär egentligen det? Jag vet inte. Jag tycker att det är roligt att så många hejar på det sk svenska landslaget, och det spelar väl ingen roll då att man tillhör första generationens invandrare, eller har utlandsfödda föräldrar är ung, gammal, tjej eller kille, bög eller flata, rik eller fattig, funktionshindrad eller fullt fungerande. Med en symbol som visar att man hejar på Sverige i detta EM borde man oavsett vem man är vara välkommen in i den stora kollektiva hejaklacken. Jag hoppas att de hade trevligt i Kungsan igår och att alla höll sams! Och att de inte blev för fulla! :-) Själv tittade jag matchen hemma på en helt vanlig TV i ett helt vanligt vardagsrum!

1 kommentar:

Anonym sa...

Knäppte snabbt över till en annan kanal när jag såg att det var fotboll på tv:en igår Hahahaha.

Det enda som jag antagligen kommer att se av fotbollen den här gången är intervjuen med Zlatan som Rene gjorde i tv i helgen. Den var faktiskt riktigt intressant.

Fast jag hoppas ju att det går bra för Sverige.

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena