måndag 9 juni 2008

En igelkotte dricker 2,5dl om dagen - hur mycket dricker du?



Igelkotte på besök på min uteplats!

Nu när vädret är nästintill tropiskt är det många djur som törstar. Vovvarna dricker hur mycket som helst. Och då är de ändå inte ute i solen alls. Jag låter de inte gå ut över huvud taget eftersom de blir så utpumpade av det. De ligger inne och bara vilar.

Skogen är utttorkad från vattendrag och brandrisken är stor. Jag läste i DN igår att igelkottarna i Danmark löper stor risk att dö en långsam död på grund av värmen. Samma gäller för de svenska "kottarna" eftersom det är lika varmt och torrt här. De blir försvagade av vattenbristen och flugor passar då på att lägga ägg i igelkottarnas öron och hud. Äckliga flugor, de är värda sitt dåliga rykte. Sommartid har jag en vattenskål ute för katten Sally och jag hoppas "kottarna" hittar hit också.

Min uppmaning är att ställa ut mycket vatten till "kottarna" de behöver dricka minst 2,5dl om dagen. De ska inte ha mjölk för det blir de dåliga i magen av. Du kan även ge dem kattmat, torrfoder eller blötfoder.

Hur mycket dricker du när det är så här varmt, och vad dricker du? Du kan ju jämföra med igelkottarnas behov av vätska! :-) Dricker du som en "kotte"? Eller som ett fotbollsfan, ÖL?? Nu när fotbollsfesten har börjat! Det finns GOD alkoholfri öl som heter Clausthaler, så att du vet! Finns på ICA.

Nu ska jag gå och ta mig ett äkta glas kranvatten, fylla på hundarnas skål och även Sallys och "Kottens" skål! :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du tycks vara något av en magnet när det gäller djur, dom dras till dig och trivs i ditt sällskap
Du ska se att det kommer att gå mycket bra för Solo på utställningar framöver - ni har rätta inställningen båda två...
Nämligen att VINNA
Kram och lycka till i Avesta!
Mormor Eva

Anonym sa...

Vinna? Nä, det vet jag inte... Vinna vad? Ett cert vore kul och en fin placering. Men nu har vi ju en hel del konkurrens att se fram emot på lördag!!! Kanske vinner vi lite ära?

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena