tisdag 26 oktober 2010

Solo i TV?

Nej, det blir inte så att Solo hamnar i TV-rutan! Men det var nära! Se www.skk.se och "Behöver din hund en ny familj". Jag tog kontakt och fick tillfälle till samtal med Tina Röed. Men oj, oj, oj. Det var inte något för Solo och vet ni vad - jag tror inte att det är något för någon hund! Det sa jag också till Tina. Tänk, de planerar att gruppera fem okända hundar tillsammans i en familj där de ska vistas under en vecka och sen ska familjen välja ut vilken hund de vill ha. Egentligen var det tänkt att de skulle gruppera 10 hundar men då hade Tina mfl sagt nej, det är för många. Idén är nämligen att 10 hundar ska hitta 10 nya familjer och detta under något slags Disney-skimmer. Gulligt och gemytligt. MEN - hallå, det måste ju vara hur stressande som helst för hundarna att genomgå en sån här utmaning. För Solo är det ju helt otänkbart, han som behöver lugn och ro. Men det var kul att kolla upp det!

Så ingen TV för Solo och än så länge är han i tryggt förvar hos oss. Om någon skulle kunna tipsa mig om hur man kommer till rätta med icke-fungerande relationer mellan hundar i flock så blir jag mycket tacksam. När jag googlar på hanhundsaggressivitet så är det träffar av det här slaget jag får - hundar som gör utfall vid möten, som försvarar revir osv. Jag skulle vilja veta hur man kan jobba med två individer som redan är bekanta med varandra och där relationen har spårat ur. Hur jobbar man med Solo och Lusse helt enkelt, är min fråga. Jag vill att det ska bli vänner igen... snyft.


:-(

1 kommentar:

Josefin sa...

Heej Helena :) Tänkt på ett program med Victoria Stilwell när hon hjälpte en familj med två hundar som inte gick ihop och hon använde sig av klickerträning, vet inte om dina pojkar uppskattar sån träning men kanske är värt att prova ? Hon hade iallafall hundarna i koppel och först på avstånd och när de kunde bete sig och sedan närmare och närmare med tiden och vad jag vet så funkade det! Man måste ju såklart vara två, en med varje hund. Jag hoppas ni hittar en lösning :)Lycka till!

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena