måndag 18 oktober 2010

Höst i paradiset

Nu har hösten verkligen kommit och det är tungt med mörkret på morgon och kväll. Jag har alltid tyckt att det tar emot att gå ut med hund innan solen kommit upp... Eller att gå ut efter solnedgången. Man är ju redan trött, liksom. Men lite höstfint har jag gjort på bron med en vacker kruka med ljung och två stora fina ljuslyktor. Det blev en härlig höststämning när ljusen brann i lyktorna i lördags kväll. Tack och lov för att vi kan skapa lite mys med ljus i höstmörkret i alla fall!

Hundarna får sin mesta motion genom att springa på tomten nu. Det är ju bra att de älskar just det! Jag vägrar att cykla i mörkret med hund!
Det känns ganska skönt nu när allt har lugnat ner sig med hundaktiviteter, dvs utställningar. Nu kan jag fokusera andra saker med hundarna, som omsorg och lydnad. Omsorgsbiten är ju viktig och inte minst att vårda hundarnas tänder.

Tandvård håller vi på med för fullt - plack off är en ny produkt som vi testar. Jag har inte börjat utvärdera ännu men påtagligt är att Lusses andedräkt har blivit betydligt trevligare. Ennio ska börja med tandborstning. Vi har bara inte hittat någon rutin för det ännu.

Pälsvård blir det inte förrän det är dags för utställning i december.

Har du någon erfarenhet av plack off eller tandborstning?



:-)

1 kommentar:

Ingrid sa...

Halloj! Plack off har jag inte testat, men borstar tänder gör jag på alla tre. Det går utmärkt, lättare än att klippa klor :)Försöker att göra det minst en gång i veckan, men det blir väl inte alltid så... Tandsten kan de få, men det skrapar jag bort med tandstensskrapa. Allra lättast är det att skrapa tänder när de ligger i soffan och halvsover, då är det bara att lyfta på läppen och skrapa.
Hösthälsningar
Ingrid

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena