söndag 25 maj 2008

Solo i Österby


Nu har Solo haft sin utställningsdebut för denna säsong! I år gavs en nationell utställning i natursköna och vackra Österby bruk, endast 30min härifrån. Tidigare år har det varit internationell utställning och vinnarutställning i Österby som har lockat många utställare. Denna gång var det inte fullt med folk och hund och det var skönt.


Såklart skulle Solo in i ringen prick klockan nio, så vi var tvungna att gå upp klockan fem på morgonen... Vi var på plats ca 7.45 vilket var bra för då hade Solo gott om tid på sig att aklimatisera sig. Vi hade gott om tid till att värma upp, fysiskt och vänja Solo vid hantering av domare. Det var helt nödvändigt att flera gick fram till honom för att se på tänder och känna på kroppen för han visade helt klart att han tyckte det var läskigt. Jag kunde se på honom att han kom ihåg den tråkiga upplevelsen på utställningen i Stockholm i december förra året (Hund 2007) när den läskiga tanten tvingade sig på honom! Men mötet med domare och domarelev i ringen gick bra!!! Hurra! Han klarade det mycket bra. Dock var jag så nervös att benen skakade så jag lyckades inte visa fram honom på bästa sätt. Han både stod ok och rörde sig fint men det hade ju kunnat vara bättre! Helt klart. Men han fick en fin kritik av domaren och inga direkta nedslag på något som har att göra med kropp eller konstruktion. Solo är ju en fin kille! :-) Det gäller bara att jag kan visa det också! Träna, träna mera!


Solo var ensam i sin klass, juniorklass, fick CK och tävlade vidare i bästa hane-klass, blev trea efter Spike (Enigma Open Sesame) som sen blev BIM och Antefas Rahotep (2:a med cert).


Här är en bild från konkurrensen (bästa hane). Då hade jag slappnat av lite och det gick lättare att visa Solo.


Nu laddar vi om inför nästa helg i Norrköping. Jag hoppas på strålande väder, eller som det vi hade i Österby, svalt men soligt och fint.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till CK:et och BH-3 och kritiken.

Bäst av allt måste väll ändå vara att han inte backade för domaren. Nu vet han ju att det inte är farligt kan man ju hoppas.

Lyckat till nästa helg i Norrköping

Kram Sofie

Anonym sa...

Grattis till fin kritik och placering i Österbybruk. Försök att inte vara riktigt lika nervös imorgon så ska du se att det går ännu bättre! ;)

Vi ses!

Kram Sofie

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena