onsdag 14 maj 2008

Hundvakt(er) sökes


Glimma, Lusse, Maja och Mellon


Mellon i bädden, jag och Glimma, Maja och Lusse i sängen

Så kan det se ut när man är hundvakt! Förra hösten hade jag Maja och Glimma här i 3,5 veckor, Ammis hundar. Två killar och två tjejer under samma tak! Lite bus blev det ju men för det mesta var det alldeles lugnt och fridfullt. Mellon som är en snäll kille konkurrerade inte om utrymmet utan agerade ganska gentlemannamässigt och lät tjejerna få första tjing i de flesta fall. Visst hade jag fullt sjå när det var dags för promenader, för givetvis var jag ute med alla fyra samtidigt. Jag fick många kommentarer från grannar och andra mötande om antalet hundar i mitt sällskap och hur fina de var. Glimma var en ängel att gå med! Hon hade full koll på mig och stannade så fort jag gjorde det. Maja var lite dragig i kopplet och Lusse och Mellon var som vanligt intresserade av att snoka överallt och då kan det också bli rätt dragigt. Enklast är det med vinthundar att hålla ett ganska högt tempo för då får man mest flyt och de tycker det är roligt.

Nu söker jag hundvakt för sommaren. Jag har flera alternativ på gång och känner mig inte orolig för att det ska gå att lösa. MEN om det går att välja så gör jag ju det! Mina killar ska ha den bästa hundvakten! Och den som tar hand om dem ska se det som ett privilegium att få ha dem, tycka att det är roligt och vilja ge dem det bästa av det mesta! Så tänkte jag själv när jag tackade ja till att "hundvakta" Maja och Glimma - "Åh, vad roligt, med två fina faraotjejer här! och vilken utmaning!"

Om du känner någon som vill vara hundvakt eller om du själv vill vara det så kan du ta kontakt. Jag har tänkt att de ska vara hos olika personer och helst hos annan hund så att de får sällskap. Men vi får väl se hur det blir. Lusse är väl ganska "klar". Han ska vara hos sin kompis Hasse (whippet) som bor här i närheten.

Aktuella datum är 24 juni till och med 17 juli. Ca tre veckor.

Jag åker till USA då och tar så klart de bästa hundvakterna med mig dit! Typiskt, eller hur? Åka själv och ha två fina hundvakter hemma eller åka med toppen sällskap och ha hundvaktproblem! :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Halloj!
Allt är bara fint här uppe i den kalla norden! Vi får se om vi rullar söderöver, kanske inte förrän det är dags för Lövudden dessvärre. Du kommer väl dit?

du verkar ha haft fullt hus med Maja och Glimma, ha ha!

Anonym sa...

Hehe, när du sa att du hade en blogg på lektionen idag så var jag ju tvungen att snoka reda på den! Fina hundar du har! Jag skriver gärna upp mig på hundvaktslistan om de finns plats. Älskar hundar, men kan inte ha egen då jag är allerigsk...men dina verkar vara allergivänliga? :)

/Josefin A, PAB A, Pav 2
josefin.blogg.se

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena