tisdag 28 september 2010

Solo och Lusse är som katt och hund...

Vem är katten och vem är hunden? ;-)

Hur som helst är de inte kompisar!

Sen i söndags har vi alla fyra hundar under samma tak. Det är underbart skönt att ha Lusse och Mellon hemma igen men oroligheterna började på en gång när Lusse kom hem. Vi lät Solo och Lusse möta varandra utomhus först då vi gick på en liten promenad. Det fungerade inte alls. De retade upp sig på varandra och betedde sig som galningar båda två.

För mig är det uppenbart att Lusse är rädd för Solo. Därmed visar han ilska. Jag tror att Solo ser att Lusse är rädd och då reagerar han på det. Solo är beroende av lugna och trygga individer runt omkring sig. När Lusse visar rädsla/ilska skäller Solo och då skäller Lusse. Sen vill de bara på varandra och göra upp verkar det som.

Situationen är ohållbar. Vad ska vi göra?



:-(

5 kommentarer:

Anonym sa...

Som jag ser det så har du två val.
Antingen måste den ena hunden bort på något sätt antingen, fodervärd, säljas eller något sådant. Det andra är att låta dem göra upp ordentligt och efter det borde det vara lugnt. Jag tror största anledningen till att de strular nu är att de börjar bli medvetna mer om sin ställning och de är jämnåriga och nu vill de se var de hör hemma i flocken. Vem av dem ska vara först?
Lycka till med alla hundarna!
/Hundälskaren

Helena svarar anonym sa...

Jag skulle önska att "anonym" inte var anonym...

Jag vill verkligen inte att de ska få göra upp. Jag älskar båda hundarna och vill inte se att någon av dem blir skadad. Ännu mindre vill jag ha veterinärkostnad för rehab alt kremering. Men visst, det skulle vara en snabb lösning på problemet!

Är du verkligen hundälskare om du tycker att de ska göra upp??

Omplacering av Solo är dock det som det lutar mot nu... och det är så tråkigt att behöva tänka så...

Anonym sa...

Jag älskar hundar, men tror inte på att man ska klema med djuren för mycket. De behöver kärlek osv. Men de behöver också massor av disciplin och en hund som Solo som verkar ha lite problem med att lyda, även om du skriver att han är lydig, tror jag blir svår att få omplacerad. Hade inte Solo problem att hålla tätt inomhus också? Jag tror också att Solo har skaffat sig lite för hög ställning i flocken. Lusse är äldre och borde ha satt Solo för länge sedan på plats, men tydligen inte. Du får morska upp Lusse lite, annars kommer han få problem även med den nya valpen när den blir äldre.

Lycka till med allt!
//Hundälskaren

Helena svarar anonym sa...

Du behöver ju inte göra fler inlägg om du inte har lust att presentera vem du är!!!???

Och nej, Solo har aldrig haft problem med rumsrenhet!

Jörgen - Solos husse sa...

Jag är fascinerad över att någon kan ge en analys utan att ens ha träffat hundarna i fråga!
Dessutom har anonym helt fel i att man ska låta hundar göra upp sins emellan. Det är precis som Helena skriver, att skador som är dyra och ibland svårläkta kan uppstå. Dessutom kan hundägaren själv bli skadad när denne försöker gå emellan. Det finns gott om exempel på att hundarna förvärrar konflikten eller att den fortgår om man låter dem "göra upp". Som hundägare har man ett ansvar att vårda sina hundar. Att låta dem slåss är inte att vårda dem.
Jag blir förbannad när man via nätet framställer en potentiellt livsfarlig situation som ett alternativ till att lösa en konflikt mellan två hundar. Det är märkligt att du inte föreslår att man kan söka professionell hjälp. Du kan väl presentera dig och dina meriter som hundkunnig.

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena