fredag 17 september 2010

Förändringar i flocken

Jag har inte nämnt i något inlägg de "oroligheter" som har uppstått på sistone i vår lilla flock. Lusse och Solo har visat starkt att de inte gillar varandra. De har bråkat, skällt och skrämt upp oss alla andra med sitt aggressiva beteende. Ganska hastigt var vi tvungna att göra någon förändring. Vi såg att Solo var det grundläggande problemet och lät honom därmed bo hos mamma en tid. Det blev genast lugnt hemma hos oss och Solo blev lugn hos mamma. Men efter ett tag klarade inte mamma att ha Solo längre. Han är ju rätt tuff att ta ut på promenad, speciellt när det blir hund eller kattmöten. Så då tog vi hem honom igen och Lusse och Mellon fick vara hos mamma istället. Lusse vill inte vara ensam så därför fick Mellon följa med. Mamma klarar av att hantera dessa två betydligt bättre än Solo. Nu har det gått ungefär en månad sen vi inledde de första förändringarna för flocken, dvs när Solo först flyttade till mamma. Nu har vi igår genomfört en annan drastisk förändring som vi hoppas ska leda till något gott - Solo har kastrerats.

Solo var otroligt duktig hela förmiddagen hos veterinären och allt gick bra. Han är nu hemma med tratt och ett ärr som ska läka under 12-14 dagar. Ennio är lite nyfiken men inte särskilt mycket "på" honom. Han förstår väl inte riktigt vad som har hänt med Solo. Jag tror inte att Solo heller har en aning om vad som hänt! Stackarn! Nu hoppas vi att han lugnar ner sig efter en tid och blir mer harmonisk som hund. Vår största förhoppning är ju att flocken ska kunna sammanföras snart igen. Vi saknar Lusse och Mellon otroligt mycket. Och Ennio saknar sin springkompis Lusse :-(


:-)

4 kommentarer:

Magda sa...

Hej! Tråkigt att ni måste kastrera Solo. Efter vad jag har läst här så vet jag att du har stora förhoppningar på hans framtid, tyvärr inte för avel då. Lycka till med alla hundar!

Sofie sa...

Jag hoppas verkligen att det ska lösa sig för er. Att alla tillslut kommer att trivas tillsammans.

Hoppas att läkningen kommer att gå fort och att han snabbt lugnar ner sig. Jag förstår att det inte är lätt när han är vild med flera hundar och barn.

Stor kram från mig.

Joakim sa...

Så kan de va! Huvudsaken husse o matte kommer överens :) Ska bli kul att återses i jul! /Kram Joakim

mojes sa...

Fina - lite galna Solo - hoppas verkligen allt ordnar sig till det bästa för hela familjen efter kastreringen.

Lusse och Mellon längtar nog en hel del efter er alla även om dom har det bra här...
Kram mormor

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena