måndag 14 december 2009

Domaren gillade Lusse!


Lusse springer runt i ringen. Han var jätteduktig på att hantera både mattan, det halkiga golvet och skarvar mellan matta och golv. Skönt att han var så orädd. Jag såg andra hundar som hoppade över mattkanter och som halkade på golvet.


Lusse står fint men moderat.



Lusse friställs.


Jag föredrar att ställa honom fritt även om det går bra att hålla i honom också men vi får bättre kontakt på det här sättet.



Se, nu springer han utanför mattan och det gick bra det också. Men jag klippte hans hår mellan trampdynorna innan utställningen och det underlättar.
.
Japp, så var det framgångarna då! Lusse blev på HUND 2009 vinnare av öppenklass (9 hundar) med etta och CK. Då fick han tävla vidare i bästa hane. Tro det eller ej, men Lusse placerade sig som tvåa med cert och reservcacib! Han lyckades alltså med det mest oväntade! Ett cert! Det första certet! Det hade jag inte alls i mitt huvuvd när vi åkte till utställningen. Men han var så himla duktig. Han klarade över mina förväntningar att stå stilla när så krävdes, hyfsat i alla fall, ibland ville han flytta på tassarna. Och han klarade av att det var så många hundar runt omkring honom, både framför och bakom. Och han klarade att springa fint på mattan runt i ringen. Utan att titta bakåt eller bli skärrad av saker utanför ringen. Allt som allt var det drygt 30 hanhundar som konkurrerade om placeringar. 11 från unghundsklass, 9 från öppenklass (inkl Lusse) och 8 från championklass (om jag har räknat rätt), juniorklass inte inräknat i detta. Och han kom tvåa! Helt fantastiskt. Domaren var sympatisk och hade lagt upp varje tävlingsmoment med spänning. Han gick bakifrån och gallrade ut hundar och placerade hundar bakifrån och fram. Det innebar att Lusse och jag fick springa många rundor innan han hade bara Lusse och ettan kvar. Etta blev Badavie Heat of night som sen stod som BIR. Grattis till Jack och hans ägare Lollo Svärd (med man). GRATTIS också till kennel Badavie som blev ÅRETS UPPFÖDARE 2009! Tyvärr kunde vi inte vara kvar och se de stora finalerna... Jag är säker på att det var både spännande och vackert.
.
Puss till min fina Lusse!
:-)

Just det, vi var inte på utställning på lördagen med Solo. Han lyckades skada en klo på fredagen och jag ville inte ta med honom med ett sår på tassen till utställningen. Det var jättesynd för jag tror att det hade kunnat gå bra för honom. Just nu är han i väldigt fin form. Han har kroppat till sig ordentligt, är fin i hullet och musklad. Men det kommer fler utställningar! :-)


7 kommentarer:

Emelie sa...

Grattis till kanonresultat för Lusse!!! Och synd att du inte kunde ställa Solo. Men för att svara på lite frågor så hade jag bara Taika anmäld och jag har lagt ut bilder/resultat på mitt webalbum, länk från bloggen. Och jätte tack för grattiset!

Sofie sa...

WOW grattis Lusse. :))) Bara två cert kvar nu ;)

Ingrid Paulsson sa...

OOOHHH vad kul! Jättegrattis till Lusse och dig. Han ser väldigt fin ut speciellt i rörelse!

Jörgen sa...

Det var nog den mest spännande tävling som jag varit med om. Domaren drog ut på det hela och allt eftersom hundar fick lämna ringen steg spänningen. Grattis till Lusse! Good dog!

Sofie sa...

Grattis!!

Linda, Sara och mamma Runa! sa...

Hej! och stort GRATTIS till Lusses super resultat på Hund 2009! Vi och mamma Runa är sååå stolta över dig Lusse! Vilken kille!!! ♥♥♥♥♥♥

mojes sa...

Jättestort GRATTIS både Helena och Lusse, ni har gjort det bra...att Lusse tog cert på självaste Luciadagen oxå...
Kramar till er från mormor

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena