onsdag 29 april 2009

Orsaker och symptom

Jag vill utveckla det som jag tog upp i förra inlägget:

Jaktinstinkt - Solo styrs av impulser att springa efter det som rör sig. Det kan vara allt möjligt från en fladdrande löv till en lastbil. Dock, löv eller lastbilar reagerar han inte på men igelkottar och stora hundar. Solo vill jaga ikapp och lägga ner bytet. När jag "nejar" Solo i det uppspelta läget blir han ännu mer sugen att springa efter då han inte har något alternativ (annat att göra, jaga eller ägna sig åt) Hans beteende förstärks av "nejet" och kanske också att jag är spänd i kroppen när jag kämpar med att hålla kvar honom. Det är svårt att "vara roligare" än det planerade bytet men det är ju ett sätt att hantera honom, att ge ett alternativ. Det hör också till saken att han är så snabb att hetsa upp sig att jag inte hinner med att vara rolig förrän han är i ett galet tillstånd.

Rädsla - då jag har blivit arg på Solo i några hundmöten och skällt och fyat honom har han tolkat det som att det verkligen är fara och färde och då blir han ju ännu galnare. Han tänker väl "oh shit, matte är också rädd, nu måste jag ju verkligen försvara oss, eftersom matte inte verkar vilja gå till attack"

Social nyfikenhet - Solo vill träffa andra hundar och busa och leka. Och han vill bestämma hur och när. Men det verkar som att han nu börjar göra skillnad på hundar och är mer mild i sitt utagerande i mötet med tikar. Så jag tror att han vill leka med tikar i hundmöten. Några bekanta hundar är han också relativt mild med i möten.

Orsakerna till hans oregerliga beteende i hundmöten kan alltså vara av tre slag. Symptomen är galenskap, skäll och hopp i kopplet. Det blir svårt att hitta en lämplig metod för att lösa problemet. Om responsen är snarlik från mig i träningen möter jag ju inte orsaken! Om orsaken är jakt (kom ihåg att han är otydlig i sina signaler) funkar det ju inte om jag är lugnande. Om orsaken är rädsla funkar det inte med att vara rolig och om orsaken är social nyfikenhet funkar det inte heller med att vara lugnande. Ibland tror jag att han reagerar på en annan hund av alla anledningarna. Häromdagen blev han alldeles till sig när en snygg dobermantik sprang som en galning i rastgården. Först verkade det som att jaktinstinkten slog till i honom och sen förstod han att det var en tik och då ville han förståss leka med henne (och kanske brotta ner henne! :-) ) Gissa om jag helt slut efter den omgången! ? Vi kom förbi rastgården till slut...

Hej och hå,
hur ska det gå
med en tokig Solo när certen är två
och matte vill en champion få :-)

Tur att han är lite gosig och söt emellanåt och så himla duktig att lära sig saker som tricks och annat! :-)

Och just det! Handler efterlyses! Ska du till Österby och känner att Solo är något för dig att hantera i ringen - hör av dig! :-) Jag tar grovjobbet utanför ringen och du tar finliret i ringen! OBS! detta är inget skämt!

-

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till på utställningen! Vi kanske ses! Ska också dit, på söndagen
//Klara

Sofie sa...

Hej och hå Helena det kommer att lösa sig. Jag kan vara banvakt så sköter du hunden. Klart du ska fixa sista certet själv det klarar ni galant. Om du vill så kan jag prova mig på killen men jag tycker att du ska greja det själv.

Sofie L sa...

Hej hopp! Jag är på plats i Österbybruk. Kram Sofie

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena