tisdag 28 april 2009

Anmäld i sista sekund!

Nu har jag anmält Solo till Österbyutställningen, i sista sekunden! Anledningen till att jag var sent ute är att jag har funderat fram och tillbaka hur jag skulle göra. Nu kan jag i alla fall välja att ställa ut eller inte ställa ut när det närmar sig. Så jag är glad att jag har anmält honom.

Solo är ju ett kapitel för sig och jag är tveksam till om han är utställningsbar. Han har så mycket i huvudet nuförtiden att det är svårt att jobba med honom, i alla fall med andra främmande hundar runt omkring. Han blir alldeles galen av att se andra hundar. Vi tränar och tränar med honom men det goda resultatet verkar dröja... suck! Ja, ja, nu tänker väl du att vi tränar med honom på fel sätt. Men helt fel ute vet jag att vi inte är. Dock, helt uppenbart är att vi inte är rätt ute heller! Antar jag!

Enligt Cesar Milan (på TV häromkvällen) kan Solos beteende förklaras med jaktinstinkt. Mötande hundar ska jagas! Enligt Kicki Renlund (Solos instruktör på kurs, se www.hundkurs.se) är han socialt nyfiken och enligt mig är han rädd för andra hundar. Rädslan har uppstått då jag har blivit arg på honom några gånger vid hundmöte. Visst, det är ju dumt att bli arg på en hund. Men jag lovar att det är så svårt att inte bli det ibland, speciellt när han beter sig som en galning. Det är svårt att träna en hund när man är osäker på orsaken till ett beteende. Solo är inte heller helt tydlig i sina signaler, om skällandet är tecken på jakt, glädje eller rädsla. Hur som helst så kommer vi att åka till Österby, mest troligt, för att försöka ställa ut honom. Det känns som att jag vill be lite om ursäkt i förväg till alla som är där - ha överseende med Solo, att han beter sig som en tok, att jag kommer att vara helt svettig och inte kunna prata med dig om du kommer fram till oss.

Jag kommer att vara nöjd med Solo om han håller sig någorlunda innanför skinnet och visar sig för domaren så att han i alla fall har en liiiiten chans att få cert! För om han får cert blir han ju svensk utställningschampion på denna utställning!! :-)


-

2 kommentarer:

Sofie sa...

Klart att ni ska komma. Tror inte att du behöver skämmas över eran lillkille han är bara väldigt levnadsglad. Jag tror att Solo både är väldigt glad och ösäker han vet nog inte riktigt vad han ska göra med sina känslor.

Tycker du ska ta en promenad och inte bry dig så mycket om vad han håller på med. Bestäm dig innan att det kommer att gå bra. Har de den känslan så kommer det nog att gå bra. Försök att släppa det där med att man ska oroa sig för vad de ska hitta på. Bestämda steg och inget bråk brukar lösa det mesta.

Det ska bli jättekul att ses

Emelie sa...

Japp, vi kommer också till Österbybruk. Det är klart att alla kommer ha överseende med en galen faraohund och som sagt ta bara ett djupt andetag och tänk på nått annat!

Om mig

Mitt foto
Den här bloggen har jag skapat för mig och mina hundar, men i första hand för hundarna. Jag tycker att de förtjänar ett fönster mot omvärlden, till sina uppfödare Kennel Enigma, Kennel Badavie och alla syskon och hundkompisar som finns runt om i Sverige. Jag kommer att berätta om deras liv, upptåg och bus på denna blogg, men även om kurser och utställningar, vardagstristess och andra bekymmer. Jag hoppas att bloggen kan uppdateras ofta med bilder på hundarna. Om du har frågor, synpunkter eller bara vill yttra dig i största allmänhet så ska du inte tänka två gånger utan skriv något under kommentarer i något aktuellt inlägg. Jag önskar dig ett hundrikt och hundroligt liv! /Helena